In de film De Slag om de Schelde zien we hoe drie jonge
mensen zich gedragen in de oorlog:

De Engelsman William heeft wel zin in een stoer avontuur. Als Engelse piloot raakt hij in Zeeland betrokken bij de slag om de Schelde.

William

Teuntje werkt voor een burgemeester die samenwerkt met de Duitsers. Later raakt ze bij het verzet betrokken.

Teuntje

Marinus komt uit een arm gezin. De boodschap van de NSB spreekt hem aan. Hij sluit zich bij de NSB aan en voor hij het weet, heeft hij een uniform van de Wehrmacht aan en vecht hij met de Duitsers mee aan het oostfront.

Marinus

Regisseur Matthijs van Heijningen jr. zegt over de film: “In een oorlog maak je iedere dag morele keuzes en iedereen gaat daar op zijn eigen manier mee om. Er zijn geen helden en boeven, er zijn alleen maar mensen die keuzes maken.”

wat zou
jij doen?

Opdracht

> volgende

Teuntje is een klein beetje geïnspireerd op de schrijfster Annie M.G. Schmidt, die je vast kent van boeken als Jip en Janneke, Abeltje en Minoes. Aan het begin van de Tweede Wereldoorlog werkte Annie in de bibliotheek in Vlissingen. Op een dag vroeg haar baas haar om het bordje ‘Verboden voor Joden’ op te hangen. Wat denk je dat Annie deed?

A. Ze weigerde het bordje op te hangen en werd ontslagen.

B. Ze hing het bordje niet op, maar liet het over aan een collega.

C. Ze deed wat haar baas vroeg en hing het bordje op.

Opdracht


Pak pen en papier en beschrijf in maximaal 150 woorden wat jij zou doen als je Annie geweest zou zijn.

Opdracht


In Frankrijk werd Samuel Paty, een leraar op een middelbare school, in 2020 op straat vermoord, omdat hij in de klas een spotprent van de profeet Mohammed had laten zien. In de islam is het verboden de profeet af te beelden en veel gelovigen zien zo'n cartoon als een grote belediging. Aan de andere kant valt zo’n tekening in Nederland onder de vrijheid van meningsuiting.

Stel, je bent docent maatschappijleer op een middelbare school en je wilt aandacht besteden aan de moord op Samuel Paty. Maak groepjes en probeer met je groepje een opzet voor een les te maken. Bespreek je les daarna met de andere groepjes. Zijn de lessen hetzelfde of juist heel verschillend?

In dit fragment uit De Slag om de Schelde zie je hoe de Engelse piloot William boven Zeeland in de problemen komt.
We hebben onze vrijheid voor een groot deel te danken aan William en vele duizenden andere soldaten die voor de geallieerden vochten.